Inspirerad av en Anna...

Var inne på min LiHtösen-kompis Annas blogg nyss, o fick mig ett skratt.. HaHa! Hon har rensat sin dator (tänk om jag kunde få tillbaka min snaaaart!) o hittat lite gamla lärar-citat från föreläsningar på läkarutbildningen.. Jag älskar när föreläsarna använder ord o kropp o humor så att man kommer ihåg saker lättare!

--------------------
"Det finns inga friska patienter, de är bara inte tillräckligt undersökta"


"Och de här proteinerna....de beter som ni gör när ni är på väg hem efter en fest i Ryd. Ni vet inte riktigt vart ni ska och förflyttar er i sidled, och så lite framåt, vinglar omkring lite liksom. Så gör proteinerna i cellmembranet också"

"Bakterier kan konkurrera med kroppen om järnet och klarar sig bättre om de lyckas sno åt sig lite järn. Det är som att de druckit sprit ... : Bakterier blir alltid starkare när de fått sig ett järn"

"På fingertopparna sitter mekanoreceptorerna väldigt tätt, till skillnad från på ryggen och magen där de inte behöver sitta lika tätt. Om ni tänker såhär: Den här pennan på bordet, den är det ju smartast om jag kan känna med fingrarna. Därför är avståndet tätt mellan receptorerna på fingrarna, men inte på mage och rygg. Det är ju knappast så att jag plötsligt skulle lägga mig på mage såhär
(läraren lägger sig på mage på ett bord) för att känna efter pennan, eller hur?! Det är ju rätt logiskt...."
--------------------

Underbart! T o m City-akuten-Clooney hade garvat..

Tack vännen!! Imorrn är det onsdag!!

/angelica


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Haha riktigt bra lärare!! Bästa lärarna är dom som har massa historier som dom där!



I övermorgon är det torsdag!!! :)

2009-01-27 @ 09:17:03
Postat av: Gabriella

Åh, ICAs ängel, haha! Du är ju bara för bra! Kommer vara inne här varje dag fr o m nu om du lovar att ringa mig på lördag, 18.10. haha!

Kram på dig!

2009-01-27 @ 11:50:11
Postat av: Cattis

Det där är bra lärare :) Man ska förknippa nyförvärd kunskap med äldre kunskap..då minns man :)

2009-01-27 @ 17:01:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0